Servicehandledning och info

Suomeksi


11.05.2017

Sibbos första tillgänglighetsprogram färdigt

Programmet ”Ett tillgängligt Sibbo 2017–2020” har färdigställts. Sibbo kommunstyrelse godkände kommunens första tillgänglighetsprogram 9.5.2017. En tillgänglig miljö är ett livsvillkor för många funktionshindrade, för andra blir vardagen smidigare.

Nyhet


Du kan vara i kontakt med serviceledaren när Du behöver råd om service för de äldre, handledning i serviceboende och planering av den fortsatta vården. Syftet med servicehandledningen är att utreda och uppskatta de äldres behov av service och ge råd om tillgängliga tjänster och boende. Den fortsatta vården planeras tillsammans med klienten och de anhöriga som ett mångprofessionellt samarbete, där utgångspunkten är klientens verkliga behov. Syftet är att garantera en trygg och ändamålsenlig vård för de äldre i Sibbo kommun.

 

Serviceledarens mottagning

Personlig handledning och rådgivning utan tidsbeställning om verksamhet och service för äldre, boende, förmåner mm. Servicehandledaren kan hjälpa med att fylla i ansökningsblanketter och ordna service som behövs.

Servicehuset Elsie, Jussasvägen 18 J, måndag - torsdag kl 9-11
Servicehuset Linda, Amiralsvägen 6, fredagar kl 9-11

 
Serviceinstruktör
Nina Weckman
09 2353 6690

Bedömning av servicebehov

Enligt socialvårdslagen har alla personer som fyllt 75 år eller som erhåller Folkpensionanstaltens (FPA) specialvårdbidrag rätt att få sitt servicebehov bedömt inom sju (7) vardagar från det att kommunen kontaktas. Servicebehovet ska bedömas inom utsatt tid för personer som ännu inte är klienter inom socialservicen samt för personer som är klienter men som har förändringar i sitt vårdbehov.

I bråskande fall ska servicebehovet bedömas utan dröjsmål oberoende av personens ålder.

Klienten eller en närstående kan ta kontakt med antingen serviceledaren eller hemvården eller hemvårdsledaren inom det egna området. Efter kontaktet görs ett hembesök för att bedöma servicebehovet ifall saken inte klarnar per telefon. Under hembesöket utreds personens önskemål om service och kartläggs personens fysisk, psykisk och social funktionsförmåga och ges handledning och rådgivning i hur möjligheter att bo hemma kan stödas och tryggas.

Enligt bedömningen görs ett beslut om socialservice beviljas eller nekas. Beslutet ska ges skrifligt om personen så önskar och man kan söka ändring i beslutet.

Bedömningen av servicebehovet är kostnadsfri.

 

Anmälan om äldre personers servicebehov

När oro över en äldre person som möjligtvis är i behov av hjälp eller stöd uppstår, görs anmälningen:

KONTORSTID

Serviceledare inom service för de äldre tfn 09 2353 6690

UTANFÖR KONTORSTID anmälningar som är brådskande och som kräver omedelbara åtgärder

Östra Nylands socialjour tfn 040 517 4194

 

En privat person eller myndigheten kan göra en anmälan om äldre personens servicebehov. Vem som helst som är oroad över den äldre personens situation kan göra en anmälning.

Enligt äldreomsorgslagen hör det till yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården, socialvården i kommunen, räddningsväsendet i området, nödcentralen eller polisens skyldigheter att göra en anmälan till den kommunala myndigheten, som ansvarar för socialvården, om de har fått i sitt uppdrag kännedom om en äldre person som är i behov av social- eller hälsovård och som är uppenbart oförmögen att sörja för sin omsorg, hälsa eller säkerhet. Anmälan skall göras utan dröjsmål oberoende av sekretessbestämmelserna.
Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre 980/2012 §25

När anmälan har kommit ska utredning av servicebehovet inledas snarast möjligt. (§15)

Senast ändrat 23.08.2016